google8dfb9fd65978adab.html ~SILLHOUTTE~: CIRI PERSONALITI PASANGAN MENURUT ISLAM CIRI PERSONALITI PASANGAN MENURUT ISLAM

08 Ogos 2009

CIRI PERSONALITI PASANGAN MENURUT ISLAM


~~~" KESENIAN CINTA YG DIDASARI RUNTUTAN FITRAH TANPA DICABULI OLEH HAWA SYAHWAT MERUPAKAN LOGO KEDAMAIAN, KEAMANAN& KETENANGAN, NAMUN CINTA SERINGKALI DIPERALATKAN UNTUK MELANGSAI KEGHAIRAHAN NAFSU DAN KEBEJATAN IBLIS LAKNATULLAH, DEMI KEMAKMURAN MANUSIA SEJAGAT, KITA MESTI MENANGANI FENOMENA CINTA DENGAN NILAI FIKRAH YANG SUCI & IMAN PADA ALLAH S.W.T"~~




ciri-ciri jejaka idaman

a) Lelaki yang beragama, ini adalah ciri yang utama


b) Berilmu pengetahuan, ilmu pengetahuan ini penting untuk meneruskan kelangsungan hidup.


c)Berkemahiran supaya mampu menyara keluarga

d) Bertanggungjawab dan bersikap pelindung, ahli keluarga akan berasa selamat berada disampingnya

e) Tegas tetapi penyayang dan lemah lembut

f) Bijak membuat keputusan, ketua keluarga yang berwawasan dan membuat keputusan yang berhikmah.


g) Sentiasa mengutamakan keluarga

h) Berfikiran terbuka dan penyabar.





ciri-ciri wanita idaman


1. Wanita yang beragama


Rasulullah s.a.w bersabdA:
"Dinikahi wanita itu kerana harta, keturunan, kecantikan dan agama maka pilihlah hal keagamaan nescaya beruntunglah kedua2 tanganmu"( Hadis Riwayat Muslim)


2. Cantik, mampu membuat suami merasa cukup dengan apa yang ada, tidak memandang wanita lain.


Tetapi hal ini bukanlah sandaran utama kerana ianya bersifat sementara dan akan lenyap ditelan masa. Kecantikan akan lahir bermula dari hati yg bersih.


3. Anak dara, kerana biasanya mampu melahirkan zuriat yg ramai.


4. Wanita keturunan baik2 iaitu keluarga yg terdidik dengan agama yg mantap


5. Tidak memilih pasangan daripada kaum terdekat kerana terdedah untuk melahirkan anak yg lemah seperti down syndrome. ( Papepon sumer adalah Kuasa Allah.)



sumber : Pamplet Kaunseling


Kesimpulan dari pemahaman penulis :


Sesuatu perkara kebaikan yg kita inginkan adalah bermula dari diri kita sendiri terlebih dahulu. Kalau kita inginkan jodoh yg baik dan soleh solehah, kita sendiri kena soleh dan solehahkan diri kita dahulu, jaga diri kita, jaga ibadah kita dan segala2nya supaya kebaikan2 itu akan dtg jua kepada kita. Begitu juga kalau kita inginkan zuriat kita esok soleh dan solehah, semuanya bermula dari diri kita dahulu, jaga diri, jaga tingkah laku, jaga pemakanan ,hormat dan taat serta berbuat baik kepada orang tua kita terlebih dahulu. InsyaAllah segala kebaikan dan keelokan bakal mengiringi perjalanan hidup kita kelak.



Yg penting jadilah siapa diri anda yang sebenarnya tidak peduli tatarias wajah setebal 7 inci, tidak perlu tersipu2, tidak perlu pakaian dgn kemegahan dan sentiasa memperbaiki diri dari masa ke masa. Ingatlah seburuk2 perangai adalah perangai yang dibuat-buat.


p/s : Hanya sekadar peringatan buat penulis sendiri..


Tiada ulasan: