google8dfb9fd65978adab.html ~SILLHOUTTE~: Ramadhan Ini... Ramadhan Ini...

22 Ogos 2009

Ramadhan Ini...

Assalamualaikum

Alhamdulillah Ramadhan kembali menyusul lagi.
Alhamdulillah Allah s.w.t memanjangkan lagi usia kita utk menikmati lagi bulan Ramadhan..bulan yg mulia lebih mulia dari seribu bulan...

Harapan saya sendiri agar Ramadhan kali ini, lebih baik dari ramadhan-ramadhan yang lepas.

Alhamdulillah pada Ramadhan lepas, saya berjaya mencatat satu record mengkhatamkan habis satu Al-Quran. InsyaAllah, Ramadhan kali ini nk ulang lagi. Harap2 sgt diberi kesempatan untuk menyempurnakannya lagi..sebelum2 Ramadhan lepas..macam2 la sibuknya.
Rasa Penulis : ( (bukan senang nk dpt khatam 1 Al-Quran selama sebulan puasa ditolak lagi jumlah hari cuti datang bulan pemberian Allah..kira2 20 hari je dpt khatam sekali satu Al-Quran..hehe~~) )selama ni nk khatam Quran makan tahun2/ makan berbulan2...x macam Ulama' zaman2 tabiin dulu, 1 hari je boleh terus khatam quran, 30 hari 30 kali 30 khatam..menakjubkan!

Terkenang dulu2 masa zaman kecik2 waktu darjah 5, darjah 6 x silap.. setiap kali Ramadhan, mak saya hari-hari sepertiga malam akan mengejutkan bgn malam awal2, diasuh utk dirikan solat tahajud dan mengaji, dlm penuh keliatan dan ketidaksukaan, sy memaksakan diri bgn utk patuh cakap mak. Mmg la dlm ibadat ni mula2 rasa bagaikan terpaksa, penuh cabaran ,mengantukla, pening la dan lain2 .

Alhamdulillah berkat didikan emak, lama2 kelamaan sy dah terbiasa dgn amalan-amalan ini,alah bisa tegal biasa..kini , tanpa rasa dipaksa2 dan terpaksa2..Alhamdulillah dah beberapa tahun dah biasa dah boleh bangun malam solat sendiri..Pandai nk bgn awal..Rasa cam seronok dan bahagia..InsyaAllah mudah-mudahan saya dpt beristiqamah dgn amalan ini sepanjang hayat saya sehingga la sampai saya menutup mata meninggalkan alam bumi buat selama-lamanya..

Yelah saya akui saya sendiri bukanlah seorg insan betul2 perfect dan sangat baik. Penuh kelemahan dan kenaifan serta kekhilafan. Tapi sekurang-kurangnya kita cuba juga untuk menjadi yang terbaik utk diri kita sendiri dan utk hidup kita sendiri. Siapa lagi nk buat trbaik utk diri kita kalau bukan diri kita sendiri..Ini kerana kita ada buku Rekod / Result slip kita sendiri utk dipersembahkan kepada Yang Maha Kuasa di hari Perhitungan kelak.

Moga Ramadhan kali ini dpt memberi lebih tarbiyah dan hikmah buat diri saya sendiri, berbanding masa-masa lalu. Saya akui saya byk membuat salah dan silap dalam hidup saya. Dan sesungguhnya salah dan silap itu byk memberi pengajaran dan pedoman dlm hidup. Itulah dikatakan satu pengalaman yg kadang2 memberi ilmu , pendidikan serta peringatan dalam meniti kehidupan hari-hari seterusnya. Kadang-kadang bila kita x kena, x rasa. x terlanjur( bukan terlanjur nikah ke buang bayi ye!!..) dan x cuba. x alami,Kita x akan tahu dan mengerti. Dan kini saya cuba untuk lebih mengerti...Seboleh2nya kita cuba praktis perkara2 yg baik dan bagus dlm hidup kita serta mengurangkan sikit2 kesalahan..
Sesungguhnya saya sungguh bersyukur kepada Allah dan mengharapkan Allah sentiasa mentakdirkan perkara-perkara yg baik dan memberi hikmah buat hamba-hambanya.

Tiada apa-apa azam dan impian lebih besar melainkan mendapat Hidayah,Rahmah dan Maghfirah dariNYA.
SELAMAT BERSAHUR, BERPUASA DAN BERBUKA!!



Rasa hati Aqeeda :

1) Rasa cam dah tak nak balik kampus dah( perasaan cintakan rumah masih mekar..hehe)

2) Rasa stress tetibe( x stress x sah)

3) Byk benda nk disettle..termasuk assigmn2 ( of course! as usual..) -

-dlm proses buat equittable assigment punya assigment, pening pale nk hurai decission malayawata case tu tension..huhu~~.( berazam nk submit awal2)

-fiqh jinayah x cari lagi bahannya.. nanti isnin pagi mesti pegi lib

-nak kirim Cek kat ahli2 panel dan urus entah pape entah x sudah2 tu~~

4) Segala test semua bakal di 'test' lepas ni, Banking Law, chapter 3 and 4 x khatam lagi dgn kes2 yg pelik2nya.. sibuk wat nota je

5) Last but not least, bengang dgn notebook kesayangan dah berusia 5 tahun ni yg semakin low virtual memorynya..performancenya meragam2..x tau nk delete apa lagi...angan2 nk kumpul duit nk beli baru~~hehe

Tiada ulasan: