google8dfb9fd65978adab.html ~SILLHOUTTE~: Warna Warni Tahun Berlalu dan Akan Datang Warna Warni Tahun Berlalu dan Akan Datang

31 Disember 2010

Warna Warni Tahun Berlalu dan Akan Datang

Assalamualaikum semua..Apa khabar semua??  Alhamdulillah..syukur kepada Allah Al-Aziz..bahawa kita masih dikurniakan nikmat untuk hidup..nikmat kita masih boleh bernafas..nikmat kesihatan dan mcm2 nikmat lagi yg x ternilai yg Allah kurniakan pada kita yang kdg2 kita selalu lupa. ( itu alasan manusia iaitu lupa/alpa ..)..

Apa yg saya coretkan ini adalah lebih refleksi dan perspektif tentang diri saya. Tahun 2010 seperti tahun-tahun lain banyak meninggalkan 1001 kenangan, perasaan, peristiwa dan pelbagai momen..dan sesungguhnya apa yang berlalu itu tidak berulang kembali..kita tidak boleh mengembalikan apa yang telah berlalu..Kita pasti tidak akan ketemu tahun 2010 atau mana2 tahun terdahulu lagi..Apa yang dah lepas itu sudah lepas dan sudah tersurat samaada hasil akibat daripada perbuatan diri kita sendiri atau ia memang sudah tercatat di dalam Loh Mahfuz..

Tentang 2010..mengajar saya mcm2 erti..menggalakkan saya lebih berfikir..lebih menyedari..lebih menelusuri tentang diri dan hakikat hidup..Saya selalu bertanya tentang diri saya..
apakah saya mahu dalam hidup ini?..Apa cita-cita sebenar saya?..Apa matlamat sebenar yang nak dicapai?...siapakah diri saya pada 5 tahun akan datang?..10 tahun akan datang?...bagaimana keadaan saya masa akan datang?..Bagaimana masa depan saya kelak?? Apakah pekerjaan saya kelak?? Adakah saya ni bakal berjodoh?? Dengan siapakah?..dan bilakah jodoh itu?? Apakah yang akan saya lakukan pada hari esok??  Apakah sumbangan saya selama ini??Apa perubahan saya selama ini..semakin baik atau semakin buruk?..Apakah pencapaian yang telah dicapai?? Apakah saya ni sudah menggapai kecemerlangan?? Apa cemerlangnya saya?? Adakah saya ini akan berjaya? Apakah saya tergolong dalam kalangan orang2 berjaya? Apa takrif kejayaan yang saya mahukan??

Saya memang seorang yang yg detail yang kritikal..saya x pasti yang saya ni perfectionist ke tak tapi saya mmg jenis seorang berperaturan dalam hidup..

Menurut ujian Psychology..saya merupakan orang hijau dan emas..manakala melaui ujian Color Vibration ( ada unsur2 fizik tuh)..saya merupakan orang color hijau dan pink - mental-emosi hehe ;);)

Soalan-soalan lain yang kadangkala menerpa dibenak fikiran saya..

Bila usia saya ini akan habis?? bilakah saya menemui ajalnya? Dimana? Bila? Bagaimana keadaannya? Amalan saya selama ini bagaimana?? Makin bertambah ke berkurang ke dah lupus ke? Kadang-kadang tu pernah terfikir dan rasa seram juga...

Tahun 2010 juga banyak membuahkan pelbagai perasaan..suka..duka..kecewa..sedih..saya pernah gembirakan hati orang..x kurang juga saya pernah menyakiti dan mengecewakan hati orang..saya cuba untuk menjadi seorang yang sempurna..seorang yang betul2 baik..tapi kdg2 kalah juga..adakalanya saya x pasti samada saya ni orang baik atau tak?? haha..

Tahun 2010 juga memberikan beberapa significant dalam hidup saya..

Pertama, Naik Turunnya pointer result semester saya..apapon CGPA tetap maintain..walau x secemerlang rakan2 bijaksana lain..apapon saya puas juga sebab saya betul2 usaha..cuma kena perbaiki lagi..maju dan terus maju..
Kedua, Mengalami kemalangan/kecelakaan Jalan Raya..
Ketiga, Pindah rumah baru yang lebih selesa dan cantik lagi hehe..;) rumah sebelum ini dijadikan tempat mengajar dan ber'business'..ikut perancangan tahun 2011..tapi tiba2 terawal pindah pada akhir2 tahun 2010..dan InsyaAllah inilah yang paling terakhir pindah..Alhamdulillah syukur semua ni adalah rezeki dari Allah..berkat usaha keras parents..okies..
Keempat, berpeluang menjaga kebajikan seorang housemate yg mengalami kemalangan..cabaran besar juga kerana waktu tuh final exam..memang menjaga orang sakit itu satu impian saya..hehe apalah sgtkan menjaga orang sakit..tapi bagi saya ia memberi pengertian yang cukup besar..memberikan saya satu keinsafan dan pengertian..dapat memberi kesan mendalam kepada hati saya..saya jadikan ini satu persediaan untuk saya bakal jaga org tua saya kelak.
Kelima Saya sudah boleh memasak2 dgn jayanya..hehe..satu family dah boleh makan masakan saya..sebab sebelum ni selalu sgt kena kritik kena marah kena tegur...tapi kini dah ok dan boleh menjadi org kepercayaan..hehe;)

Hari ini 1/11/201..tahun baru..kalendar baru..lembaran baru..saatnya bermula dari zero..apapon keadaan kita..hidup perlu diteruskan..berjuang dan terus berjuang..masa semakin pantas berlalu..masa pon tidak menunggu kita..masa tidak pernah pedulikan kita..walau siapapon kita masa tidak pernah kisahkan kita..maka kita harus berpijak di bumi nyata, memandang ke hadapan.. dan menghadapi realiti  yang sebenar.. bertambahnya tahun maka bertambahnya usia..apakah yang lain2 bakal bertambah?? 

Saya? maka saya tetap terus membina matlamat cita2 dan angan2 baru..saya bersedia dan berani menempuh apa saja yang bakal mendatang..saya bersedia dengan pengajaran dan pelajaran hidup yang baru..berusaha untuk mengubah dan berubah ke arah lebih baik..bersedia untuk lebih positif..semoga hari2 lebih baik dari hari2 semalam dan semoga tahun 2011 lebih baik dari tahun 2010..

"Umat Islam Harus Cemerlang..Hari Ini mesti Lebih Baik dari Semalam.."( terkenang suatu lirik nasyid zaman sekolah rendah dulu2...hehe

Peribahasa baru ( mcm x kena je..tapi belasah je..)yang ingin dikongsi.."Walau Nasi dah jadi bubur, Bubur tetap dan masih boleh dimakan..(Pastikan bubur itu tetap bermanfaat, sedap  dan masih boleh dimakan)..
maksudnya..walaupon dah teruk camana kehidupan kita..walaupun menyesal mcmmana pon kita..apapon mmg sudah x berguna..kita x boleh mengubah apa yang dah berlaku..apa yg perlu buat ialah selagi masa masih ada..selagi hayat dikandung badan..kita masih lagi berpeluang untuk berusaha dan terus berusaha lagi sampai lah kita mati..sesungguhnya Allah s.w.t tidak akan menzalimi hamba-hambanya..Percaya dan Yakin sepenuhnya pada Allah dan ketentuan-Nya ( Perkara asas Aqidah dalam Rukun Iman..)

2 ulasan:

mu'minah berkata...

salam aqeeda, nanti bole la ajar ana masak eh? =)

Aqeeda Mumtazah berkata...

InsyaAllah boleh je kita masak bersama-sama hehe;)..