Pengumuman pelantikan mereka dibuat Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, yang berkata buat julung kalinya kerajaan dengan perkenan Yang di-Pertuan Agong, Sultan Mizan Zainal Abidin melantik mereka Mei lalu, dengan masing-masing ditempatkan di Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya.
Sambil memanjatkan rasa syukur, Suraya dan Rafidah turut menganggap pelantikan itu sebagai satu amanah selain membuktikan peranan dan sumbangan wanita sememangnya dihargai.
klik
petikan ulasan dari http://www.usulifaqih.com/ilmu/hakim-syarie-wanita/
Isu perlantikan wanita sebagai qadi atau hakim adalah isu klasik fiqh. Ia telah dibincangkan sejak sekian lama dalam kitab-kitab fiqh turath. Secara ringkasnya mazhab Syafie tidak membenarkan wanita dilantik menjadi qadi atau hakim. Manakala mazhab Hanafi membenarkan perlantikan wanita ke jawatan itu. Kedua-dua mazhab tersebut mempunyai hujah dan dalil masing-masing.
Dengan perlantikan dua orang wanita sebagai Hakim Syarie, menunjukkan bahawa kerajaan Malaysia memilih pandangan mazhab Hanafi. Ini berdasarkan ijtihad Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia mengikut prinsip-prinsip tertentu di sebalik kewajaran melantik wanita ke jawatan tersebut.
Apa yang UF nak ulas di sini ialah, tidak kisah kita memilih pandangan mazhab Syafie atau mazhab Hanafi. Ini kerana ia adalah perkara ijtihadi, apatah lagi kedua-duanya mempunyai dalil dalam isu ini. Cuma jangan kita tersilap objektif dalam perlantikan wanita ke jawatan Hakim Syarie. Objektif utama perlantikan seseorang hakim ialah untuk menjulang panji keadilan berdasarkan hukum Allah S.W.T.
Jika sesetengah pihak berpendapat bahawa perlantikan dua hakim wanita itu akan memberi keadilan kepada wanita, maka ia ternyata salah. Perlantikan hakim wanita bukan untuk memberi keadilan kepada wanita tetapi memberi kaedilan kepada mereka yang berhak sama ada wanita mahupun lelaki.
Pandangan bahawa Hakim Syarie lelaki sebelum ini berat sebelah kepada kaum lelaki merupakan pandangan prejudis. Hakim mempunyai tugas yang berat untuk memutuskan sebarang keputusan. Jika ada hakim yang hanya memandang gender dalam penghakimannya maka ia hanya menempah api neraka.
Ini berdasarkan hadis Nabi S.A.W yang mafhumnya, dua golongan hakim akan masuk neraka iaitu hakim yang berhukum tanpa ilmu dan hakim yang tahu kebenaran tetapi tidak berhukum dengannya. Hanya satu golongan hakim yang dapat masuk syurga iaitu hakim yang tahu kebenaran dan berhukum dengannya.
Kita berdoa kepada Allah agar Hakim-Hakim Syarie kita baik yang lelaki mahupun dua hakim wanita (Puan Suraya dan Puan Rafidah) dipelihara oleh Allah dalam penghakiman mereka. Amin!!!
Rasa hati cik Aqeeda :
Alhamdulillah...wanita sudah pon boleh diangkat utk menjadi Hakim Syarie..mudah-mudahan ia membantu mempercepatkan lagi penyelesaian kes2 yang semakin byk dan yg byk tertunggak..insyaallah..walaucamana pon x semua jenis kes hakim wanita ni handle..mungkin seperti kes-kes berkaitan faraid..kes pengesahan daftar nikah..kes pengesahan lafaz cerai...mereka akan handle..memang banyak khilaf tentang perlantikan wanita sebagai Hakim..saya kena byk baca lg pasal hal ni..kalau diikutkan sekarang hanya Kuala Lumpur dan Kelantan sahaja meluluskan fatwa bahawa wanita boleh jadi Hakim Wanita syarie..negeri2 lain x luluskan lagi fatwa ini..apapon ni..tetapi apa yg penting adalah martabat Syariah dapat ditegakkan..
hehe...rasa semangat nak belajar sungguh2..nak martabat kan Syariah dan Islam ..InsyaAllah...terkenang kata2 nasihat YA Tuan Abu Bakar, .."yang penting niat nak tegakkan Syariah..insyaAllah yang lain2 pasti mudah.."
Tiada ulasan:
Catat Ulasan