google8dfb9fd65978adab.html ~SILLHOUTTE~: Coret-coretku... Coret-coretku...

23 Januari 2010

Coret-coretku...


Sedar x sedar, cepat betul masa berlalu...sedar2 sekarang dah tahun 3...Sem kali ni sgt singkat...lagi 1 week ada midterm exam..so buat masa sekarang..aku tangguh sekejap buat assigmn..assigmn biasala hadir secara peringkat berperingkat..bahan-bahan assigmn byk dah settle..aku sekarang bertungkus lumus membuat nota utk semua subjek dan semua topik dah belajar..cari kes-kes yang patut...baca yg mana patut dan lain2 hal studies..huhu aku kena bertungkus lumus utk 5 sem lagi..memandangkan lagi 2 tahun aku akan grad...huhu..yg penting sekarang sentiasa usaha dan terus usaha...

Bulan April dah final exam..cepat betulkan??? hmm tiap2 tahun sepanjang Degree nih ni aku slalu rasakan hidup aku macam disaster..., miserable..., horrible.... sumer adalah....hmm aku baru skrg rasa macam dah 'immune' dgn kehidupan skrg dan jadual waktu yg konon2 ala bz tu..hehe..sumer aku dah rasa..tp Sem ni agak tenang sikit even 24 jam kredit..tp erm boleh tahan..isnin selasa..kelas seawal pagi sampai malam..hari rabu seawal pagi sampai tengahari sambung plak malam..khamis seawal pg sampai petang...yg pntg Jumaat free...hehehe sehingga setakat ni Jumaat, Sabtu, Ahad adalah hari yg berbahagia utk diri ku...

Then, bulan Mei June ni ada praktikal..first praktikal in the position of Syariah, next year..for
Civil pulak..apapon aku dah siap2 search contact sumer2 law firm sana sini dan setakat ni ada 3-4 yang boleh terima..tgh tunggu nk isi form kat faculty dan terus proceed...maybe keje kat Shah Alam kot..x pela yg pntg dekat dgn rumah ku...

Tentang masa depan..aku slalu fikirkan masa depan....adakah aku bakal menjadi seorang lawyer???..atau lain-lain pekerjaan...mak ayah aku nak aku jadi Lecturer je..kata mereka sesuai utk ku....Jauh disudut hati ku, aku sebenarnya minat belajar...suka masuk kuliah..masuk kelas tapi x suka Exam...hmm bukan x de cita2...berangan2 mmg byk..tp bila fikir dan fikir dan lihat situiasi sekeliling..kdg2 rasa confuse..so aku harus menetapkan hala tuju dgn betul..

Aku sekarang sedang memikirkan/ menentukan : a) Tajuk Thesis utk pengajian ijazah ku..tempoh nya setahun bermula pertengahan thn..so nak kena decide area mana nk fokus.. b) Tentang plan nak buat Diploma DSLP/DIJAP--> utk kelayakan jadi Peguam Syarie... c) Tentang plan nak buat Chambering ke d) Tentang plan nak buat Master ke e) Tentang pekerjaan ke...

hmm.. setakat itu dulu...the most important yang (a) tu..plus study dan terus study nak maintain cgpa....waduhh....
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Baru2 ni aku hadiri forum pasal isu kalimah Allah : satu pengabsahan....

Penceramah Dr. Zulkifli Al-Bakri, dan Bekas Hakim Mahkamah Persekutuan , Dato' Faiza ,

Apa yang aku ingat dan fokuskan ialah tentang penafsiran Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan, Islam adalah Agama Persekutuan...menurut penghakiman kes Lina Joy di Mahkamah Tinggi yang diadili oleh Hakim Dato' Faiza..

Maknanya Persekutuan lebih tinggi dari Rasmi..maknanya Islam merupakan Agama tertinggi lebih tinggi daripada Agama Rasmi..maknanya Islam ni Agama dijulang tinggi dan bertaraf tinggi dari agama-agama lain. Agama-agama lain boleh diamalkan tetapi dengan secara aman dan damai. Kalau ikut tafsiran lagi, penganut-penganut agama lain x boleh sesekali menyebarkan agama mereka pada orang-orang melayu di negara ini.

Apakah takrif orang Melayu menurut Perlembagan?? orang melayu itu adalah beragama Islam, tidak kira sama ada dia beramal dengan Agama Islam atau tidak, puasa x puasa, solat ke x solat, dia tetap Islam dan Melayu di sisi Perlembagaan..sebab itu bila Lina Joy mengaku dia dah jadi Kristian, dia x amalkan lagi ajaran Islam..Hakim tetap kata dia tetap orang Melayu tidak boleh nak tukar status kad pengenalannya...

Bermacam-macam isu boleh dan banyak di timbulkan..lain Hakim kadang-kadang lain pentafsirannya mungkin terutama tafsiran tentang Perkara 3, ada yang mengatakan Agama Islam hanyalah sekadar Agama untuk upacara/ritual rasmi seperti Bacaan Doa dan lain-lain ( sebagaimana penghakiman dalam Kes Che Omar Che Soh), ada yang kata Malaysia ni adalah Agama Sekular..Islam adalah Agama Rasmi bukan Agama Persekutuan.dan lain-lain...rasanya ia tidak akan berkesudahan...

Ini adalah sekadar pandangan..apapon saya tetap berpegang...

LAW IS UPHOLD...AL-QURAN IS SUPREME..PARLIMEN IS NOT!!

Sekian...



Tiada ulasan: