google8dfb9fd65978adab.html ~SILLHOUTTE~: Cerita waktu Cuti.. Cerita waktu Cuti..

26 Disember 2009

Cerita waktu Cuti..


Esok pagi dah start kelas..hmm x taula dah start belajar ke x..lecturer masuk lagi ke x..tp esok pagi baru nak balik Nilai hehe..rasa x puas bercuti pon ada..

Sepanjang cuti selain berbz mengikuti program-program dan berjalan-jalan...kesempatan berada di rumah digunakan sepenuhnya bermesra bersama keluarga..bagi rakan-rakan yang sedia lama mengenali saya, saya merupakan seorg yg byk cakap. Suka bercakap dan sentiasa bercakap serta sgt bersemangat bila bercakap..hmm habit yg boleh jadi agak buruk jika bercakap yg tidak kena pada tempatnya. Tapi kat rumah, mmg saya plg suka bercakap, meluahkan segala perasaan biasanya mak saya jd mangsa. Sampai berebut-rebut saya dan adik-adik nak bercerita dgn mak..memang tersgt la kecoh..kdg2 sumer kitorg adik beradik bercerita serentak hehe..mak ni jenis kdg2 layan jela..sumtymes kalo x larat just cakap.."hmm..yelah2".. ..(anak-anak dah besar pon leh buat mak pening kepala..hehe..)sedang mak bz membuat keje umah ..saya akan sentiasa mengekori mak kesana kemari..utk bercerita dan terus bercerita, bercerita tentang subjek yg dibelajar, cerita tentang kawan-kawan, cerita pasal isu semasa, komplen macam-macam dan mcm2 lagi cerita..Memang dgn mak saya jujur dan saya suka cerita segala2nya yg lahir dari hati, x de rahsia-rahsia, apa aktiviti saya pon mak mmg tahu ...Memang best bercerita dgn mak..mak pon byk bg respon.. memberi nasihat-nasihat, berkongsi pelbagai petua-petua dan pengalaman hidup dia masa muda dulu2.

Masa duk bersama-sama teman di rumah sewa di Taman Anggerik Umah color pink.. pon kecoh juga..setiap kali berkumpul bersama..pasti nk bercerita apa saja, apa yg berlaku sewaktu kuliah, pasal subjek yg dibelajar, komen-komen tentang isu semasa, tentang pengalaman-pengalaman dan lain-lain cerita yg menarik yg melucukan( yg pasti x de unsur-unsur mengumpat yer)..yg plg lawak..semua org nk bercerita serentak,.malah berebut-rebut nk bercakap..di sambut ketawa yg kadang boleh berderai air mata..kerana tiap2 kami ada seni dan character tersendiri..ada yg jns ckpnya laju, ada yg jenis excited, ada jenis bersahaja..ada yg jenis buat lawak, tgk muka dia pon dah rasa lawak rasa geli hati rasa nak ketawa guling-guling hehe...rasa hilang stress satu hari..

Selain enjoy bercerita dan bercerita, sewaktu saya juga memantapkan skill memasak-masak di rumah..hehe kalau di rumah sewa saya jarang mempamerkan skill memasak-masak..saya suka makan apa yg dimasak oleh kawan-kawan..just tolong-tolong sikit atau menyumbangkan duit saje..saya akui bila bersama kawan2 mereka selalu ingat yg saya ni x pandai memasak, memang muka saya pon org kdg2 x percaya yg saya ni boleh memasak dan menguruskan hal-hal rumah. Mereka melihat saya hanya tahu belajar je..( padahal x la excellent sgt pon....) hmm x pela..x kisah la apa pndgn mereka..apa yg penting kini saya rasa gembira saya dah boleh memasak hampir 20 jenis resepi dan byk lagi sbny kalo saya lebih rajin lagi hehe...saya akui saya x la sehebat seperti mak saya. penangan air tangan mak saya mmg x terkira lazatnya..hmm rutin hari-hari selepas berjoging, saya dan mak akan memasak bersama..Mak biasanya menyediakan bahan-bahan...Saya pula menyambung tugas memblender , menumis dan goreng-goreng. Kalau buat kuih muih, kek, pasta mmg saya x pandai x hebat..tp boleh memasak lauk pauk melayu dan sebenarnya ia mudah sebab bahan-bahan asas dia adalah bawang dan cili kering yang telah siap digiling...sambil memasak-masak juga saya akan bercerita-cerita dgn mak lagi...

Selain masak2, bercerita, satu lagi aktiviti ialah mengajar adik sy yg bongsu..so next year dia nk UPSR, mak minta tlg kitorg yg besar2 nih curahkan ilmu. Adik saya ngajar maths and science dan saya pula mengajar subjek-subjek bahasa melayu, inggeris dan penulisan karangan..Saya sebenarnya x minat mengajar2 ni..skill pon x de..lepas tu adik sy yg bongsu ni jenis x duduk diam, goyang sana sini, buat degil-degil, mengada-ngada mmg suntymes agak menggeramkan..stail adik sy ni nk ada org duduk sebelah baru nk belajar..huhu dan stail saya plak kalo mengajar mmg sgt tegas, sgt garang, suara pon automatik jadi besar mcm ala-ala guru disiplin..sampai adik saya komen " Akak ni cam Kak Ros dlm cerita Upin Ipin laa..garang sgt.." huhu..saya x kisah la apa -apa gelaran nk diberikan pon..yg pntg hasrat saya ialah, biarlah dia lebih cemerlang dan lebih baik dr kitorg nih..ada -ada masa lapang saya suka belikan dia buku-buku cerita yg berkualiti utknya..saya suruh dia baca..saya slalu bg kata-kata motivasi padanya, saya mmg suka memotivasikan org walau kdg-kdg diri sendiri x termotivasi..hehe :) dan Alhamdulillah..pencapaian adik saya dlm penulisan dlm sebulan ni saya kira dah nampak ada improvement, saya tekankan utk setiap jenis bentuk karangan..dia sekarang semakin byk dan minat membaca..hasil kegarangan saya ini agak berbaloi dan memberi impak yg baik..hehe Semoga dia memperoleh 5A dlm UPSR 2010 hehe Ameen..tidak mustahil!


1 ulasan:

Khairunnisa' berkata...

you are a good daughter,sister and student. all the best qidah :)