google8dfb9fd65978adab.html ~SILLHOUTTE~: Kisah Hidup Penuntut Ilmu Kisah Hidup Penuntut Ilmu

26 Mac 2011

Kisah Hidup Penuntut Ilmu

Alamak..jadual final exam dah keluar!!!..huhu~~ooooohhhh tidak!!  saya terus kecut !!..haha saya belum bersedia untuk menghadapinya..tugasan sedia ada pon ada x siap -siap..dari belas-belas tugasan akhirnya tinggal 5..siap 1 maka kini tinggal lagi  4..sometimes rasa serabut...rasa stress...rasa nak rehat..rasa nak cuti...rasa sedih..mcm2 campuran  perasaan huhu~~x merungut..tapi...bila terkenang ulama' dulu..bagaimana gigihnya mereka menuntut ilmu..sungguhnya mereka setiap saat mengingati Tuhan menjadikan mereka ini sangat cekal, kuat dan hebat...

Disini saya ingin menampal secebis kisah amalan penuntut ilmu agar menjadi penawar,  inspirasi dan tauladan buat diri sendiri dan semua..


Catatan Nota ini telah dikongsikan oleh seorang sahabat :

"Saya bawakan beberapa cerita menarik berkaitan perihal amal para ulama salaf yang harus kita contohi. Sungguh, ilmu tanpa amal tiada gunanya. Mari kita bermuhasabah bersama-sama.

Sheikhul Islam Ibnu Taimiyyah menyebut: "Seorang hamba harus memiliki waktu yang khusus bagi dirinya untuk berdoa, berzikir, solat, merenung, bermuhasabah dan memperbaiki keadaan hatinya". (Majmu' Fatawa, 10/637)

Al-Hafiz Ibnu Hajar Al-Asqalani selalu solat malam dan solat  Dhuha, banyak berpuasa dan di akhir kehidupannya berpuasa sehari dan berbuka sehari (i.e. puasa selang sehari) dan beliau banyak membantu orang miskin. (Muqaddimah kitab Taqliq Al-Ta'liq)

Al-Khatib Al-Baghdadi berpesan: "Seorang penuntut ilmu secara khusus, harus memiliki wirid (dilakukan terus menerus) berupa solat, membaca Al-Quran, berdoa, mengkhususkan sehari dalam seminggu untuk berpuasa, satu saat dia bermuhasabah dirinya sebelum dihisab, sesaat dia menjumpai temannya yang memberitahukan aib dirinya dan dia membenarkannya, semua ini termasuk ibadah ruhiyyah" (Al-Faqih wa Al-Mutafaqqih, Khatib Al-Baghdadi)

Ibnu Jauzi menyebut tentang Ibnu Qudamah Al-Maqdisi: "Sesiapa saja yang melihat beliau seperti dia bertemu seorang sahabat. Seakan-akan ada cahaya yang keluar daripada wajahnya. Beliau banyak beribadah, membaca Al-Quran sab'an (4,5 juz) setiap hari". Ibnu Badran yang menulis biografi Ibnu Qudamah pula menyebut: "Beliau banyak beribadah dan selalu sibuk dengan ilmu dan fiqh". (Muqaddimah Raudat Al-Nadzir)

Ibnul Qayyim menukilkan suatu kisah tentang Sheikhul Islam Ibnu Taimiyyah: "Satu hari aku pergi menemui Sheikhul Islam setelah selesai solat subuh, beliau duduk berzikir kepada Allah hingga hampir pertengahan hari, kemudian beliau menoleh kepadaku dan berkata: "Ini sarapanku. Seandainya aku tidak makan sarapan ini, nescaya kekuatanku akan hilang". (Al-Qabil Al-Shayyib)

Ibnu Abi Mathar berkata: "Satu malam aku menginap di rumah Imam Ahmad, beliau membawakan aku air untuk berwudhu' (untuk solat malam). Setelah terbit fajar beliau menemuiku dan mendapati air masih tidak berusik. (Beliau mengetahui aku tertidur dan tidak bangun solat malam). Beliau berkata: "SubhanAllah! Seorang pelajar hadith tidak bangun malam?" Aku berkata: "Wahai Abu Abdillah, aku bermusafir." Beliau membalas: "Masyruq bin Ajda' pergi haji (bermusafir), namun beliau tidak pernah tidur kecuali dalam keadaan sujud". (Manaqib Imam Ahmad).

Demikianlah beberapa pesanan dan cerita yang dapat saya petik daripada buku karangan Sheikh Abul Qa'qa' Muhammad bin Shalih (lihat rujukan) yang membicarakan tentang keutamaan dan adab seorang penuntut ilmu.

Sahabat sekalian, minta tolong nasihati diri saya dan seterusnya nasihatilah diri kalian untuk kita sering beramal soleh di samping gigih mencari ilmu. Semoga Allah mempermudahkan urusan kita dalam mentaatiNya. Amin ya Rabb!
_______________________________________________
Rujukan: Kaifa Tatahammas li Thalabil 'ilm As-Syar'i (Sheikh Abul Qa'qa' Muhammad bin Salih)"
Credit to : Zuhairi Zainuddin.

2 ulasan:

mu'minah berkata...

bagus betul perkongsian ni aqeeda^^ jazakilla khayran katheera 4 sharing dan bittawfeeq wan najah tau 4 xm!!!

Aqeedah Mumtazah berkata...

Syukran ya amnani..;)
ana lagi suka baca tulisan dan tazkirah enti..we share becoz we care
Tanx!