google8dfb9fd65978adab.html ~SILLHOUTTE~: Berhenti Sebelum Kenyang;) Berhenti Sebelum Kenyang;)

19 Ogos 2011

Berhenti Sebelum Kenyang;)



Bukhari dan Ibnu Abid Dunia meriwayatkan dari Aisyah r.a Dia berkata : 

Bala yang pertama-tama sekali berlaku kepada ummat ini sesudah kepergian/wafat Nabi s.a.w ialah kekenyangan perut ! sebab apabila sesuatu kaum itu kenyang perutnya, gemuk badannya, lalu akan lemahlah hatinya, dan bermaharajalelah syahwatnya!..
(Rujukan At-Targhib wat Tarhib 3: 420)
 ______________________________________________

Assalamua'laikum semua..

Alhamdulillah...dah hampir nak masuk minggu keempat kita menjalani ibadah berpuasa...menahan segala yang dilarang...dalam tempoh madrasah Ramadhan ini .... hati ini ditarbiyah untuk mendekati Allah dengan amalan2 Ibadah dan lain...

Pagi tadi menonton sekejap rancangan siaran Tanyalah Ustaz TV9..Ustaz Panel membacakan hadith tersebut...( seperti yang diatas..)

Ustaz itu ada menerangkan lagi.. 3 perkara utama yang menjadi pusat/teras utama untuk melemahkan/ menjatuhkan orang-orang Islam masa kini : 


Pertama : Food ( Makanan)

Pepatah orang putih mengatakan " We are what we eat.." kita adalah apa yang kita makan...- mungkin kita boleh buat lawak mengenainya..

Tetapi disebaliknya, Ini menunjukkan betapa seriusnya pengaruh makanan dalam kehidupan kita...betapa orang Islam seharusnya perlu menitik beratkan makanan2 yang berkhasiat yang menyihatkan... bukan makan-makanan ringan yang merosakkan akal dan jasmani kita...yang menyebabkan kita jatuh sakit dan sebagainya
Bukan sahaja makan-makanan yang berkhasiat malah kita diwajibkan untuk memilih dan menentukan makanan yang Halal - halalan tayyiban- yang halal yang baik

Kita makan makanan bukan sekadar untuk menyambung hidup dan mengisi perut..tetapi paling utama kita makan bertujuan agar badan kita sihat dan cergas..pemilihan makanan penting untuk konsistensi kesihatan kita...kesihatan adalah nikmat yang paling bernilai...yg terulung..bila kita sihat..semua perkara kita boleh lakukan..kita jadi gembira bila sihat..tambahan lagi kita mudah dan larat nak  melaksanakan amal ibadat..boleh buat solat tarawih sampai 20 rakaat...larat dan mampu bangun tahajud solat2 malam berjam2 yang mana semua itu mampu dilakukan jika kita sihat...( isu malas atau tak mahu buat tak timbul disini yer;D) 

Cuba bayangkan kalau kita sakit terlantar..terbaring saja berhari2 kerana sakit?? apa boleh kita buat??? apa yg mampu boleh dilakukan??? kita terpaksa menyusahkan orang lagi adalah kan??? terpaksa harap orang angkat kita dukung kita papah kita pimpin kita suapkan makan sumer2 bersihkan najis2 ke...amat menyedihkan bukan??

Patutlah Ibu saya selalu bising2/ menasihati kat saya jika saya tak makan atau ambil makanan x berkhasiat seperti makan burger dan lain2...hahaha..kata ibu saya : Apa gunanya ijazah bergulung2 tinggi kalau badan sakit lembik terlantar?? Apa gunanya  pada harta melimpah ruah kalau badan kita menghidap penyakit??  biar tentu miskin tapi sihat tapi kita ada daya untuk berfikir..bekerja dan bergerak...bila badan kita sakit...hilang segala nikmat seisi dunia ini...( renung2kan...)

Oleh itu kita sebagai orang Islam dan Hamba Allah yang bersyukur.. spesifiknya lagi kalau kita mengaku kita umat nabi Muhammad..wajar dan wajiblah kita memakan makanan yang HALAL dan wajib memilih makanan yang BAIK UNTUK KESIHATAN...kita contohi sistem pemakanan Nabi s.a.w , Nabi Muhammad banyak makan makanan buah2, tamar, kurma dan minum minuman susu dan air kosong ..(boleh lah refer kat hadith2..)

Antara faktor rahsia kecerdasan / kebijaksanaan akal bangsa orang yahudi ialah melalui cara pemakanan mereka..sewaktu wanita-wanita yahudi hamil mereka banyak amalkan makanan ikan dan kacang badam untuk minda..

Oleh itu marilah kita bersama...memilih makan makanan yang halal yang baik untuk kesihatan..selepas makan perlu kita bekerja dan menggerakkan badan..ingat badan sihat otak cerdas asas kekuatan fizikal dan mental!! Demi Deen Islam!!



Kedua : Fashion 

Tak perlu disebutkan lah fashion macam mana kan?? rasa saya semua orang tahu apa itu fashion? Apa gaya baju terkini? dan lain-lain..fashion pakaian ..rambut....gaya beg..perhiasan...dan lain-lain..
Pada pandangan saya sendiri..fashion ini merupakan salah satu  kelekaan dunia..juga boleh membawa kepada kerugian jika terlalu taksub dengannya...kenapa saya katakan demikian??

Kerana fashion/ apa2 saja fashion/ trend fanatik dsbg  menyebabkan wang kita habis kerana terpaksa nak melaburkan byk duit berbelanja nak beli barang2 baju2 berfashion...beg2 yang trendy..apakah keuntungannya?? apakah faedahnya kalau difikirkan?? boleh mengundang pembaziran dan kerugian...

Bagi yang berduit dan mampu dan kaya raya mungkin tak jadi hal..bagi yang Tak berduit..tak mampu tak kaya..ia menjadi satu bebanan buat mereka..kerana terpengaruh..mengikutkan nafsu dan citarasa mata melihat barangan2 trendy...akibatnya boleh menimbulkan gejala sosial contohnya, mencuri duit atau barang orang...merompak..menengking dan menderhaka Ibu Bapa kerana ugut bapa nak duit banyak nak beli barang kesukaan..( Ini benar2 terjadi..) paling teruk ..ada orang sanggup menjebakkan diri ke dalam pekerjaan haram seperti judi dan pelacur untuk memperoleh wang banyak untuk memberi barang2 fashion yang diingini.

Kerana  gara-gara fashion juga menyebabkan kita mungkin takut kehilangan pandangan/penghormatan orang pada kita ....tiada pujian...tiada kawan  dan sebagainya ..menjadikan kita seorang cintakan dunia leka..lagha..begitulah hebat penangan fashion tanpa disedari..secara halusnya ia merosakkan fikiran kira kerana kita sibuk memikirkan fashion dan trend daripada memikirkan perkara-perkara yang besar dalam hidup kita seperti menabung dan masa depan..amal ibadat dan lain-lain.

Saya tak katakan tak boleh berfashion langsung...saya pon suka berfashion juga;p..kita boleh berhias diri kita....Allah suka kita kelihatan cantik dan bersih..tapi biarlah berpada-pada..mengikut kemampuan....yang sewajarnya... yang penting berlandaskan syariat..jangan kita terlalu nak mengikut arus trend masa kini..ikut stail orang2 sehingga menyusahkan atau mempapakan diri kita sendiri...
seperti contoh : jika kita hidup 10 tahun didunia selalu memakai baju kurung bila keluar..tak salah pon sebenarnya kita memakai pakaian tersebut walau mungkin dianggap old trendy/ old fashion bg sesetengah orang...yang penting ia kemas dan bersih tetap juga indah dipandang...mungkin kita boleh membaiki citarasa dengan pemilihan warna/corak yang terkini bersesuaian yg penting ia menutup aurat dan tepati syariat ...( sekadar contoh shj)

Taksub kepada fashion hanyalah menuruti nafsu semata2..maka berhatilah2 timbang2 citarasa menggunakan akal fikiran..



Ketiga : Hiburan


Antara agenda Zionis Yahudi untuk memusnahkan generasi muda umat Islam adalah melalui hiburan. Hiburan ini sebenarnya melekakan dan melalaikan..Jika alasan kita berhibur adalah untuk hilangkan penat atau nak berehat..sampai dihujung nyawa pon kita akan sentiasa penat dan penat takkan hilang2. Berehat yang sebenar adalah bila kita mati dan berada di alam kubur itulah kerehatan yang sebenar yang kekal..Hidup di dunia ini memang sentiasa busy dan penat. Banyak tugas dan amanah untuk kita laksanakan dan selesaikan. Jika diperhatikan dan ditelusuri, hiburan lah punca segala maksiat dan keruntuhan moral dan akhlak. Melalui hiburan, terdapat arak, pencampuran lelaki dan perempuan tiada batasan, banyak pendedahan aurat, gejala dadah dan lain-lain. Ini semuanya merosakkan ummah, generasi dan seluruh masyarakat malah negara!.

Islam tak pernah melarang untuk kita berhibur. Cara untuk saluran hiburan biarlah betul dan tidak menjerumus ke arah maksiat. Mungkin kita boleh buat agenda rehlah/ berkelah..itu juga suatu hiburan..boleh juga buat suatu program seperti sukan yang bermanfaat yang menyihatkan. Kalau nak sangat berkonsert..silakan.. tapi biarlah penganjuran konsert tersebut terdapat pengisian2 yang bermanfaat yang tidak menjauhkan kita dari Tuhan. Macam contoh konsert itu ada pengisian mengingati nasib umat Palestin..Mengenang Masjidil Al-Aqsa...atau terdapat program tadabbur yang boleh menginsafkan atau mengingati kebesaran Allah dan lain2. 

Janganlah kita turuti kata nafsu untuk berhibur...saya tertarik dengan kata2 ini yang boleh jadi renungan kita bersama...
"Nafsu itu mesti dilawan, jangan dilayan. Ubat kepada nafsu adalah berikan padanya perkara yang baik. Sebab nafsu bencikan kebaikan. Jangan berikannya apa yang dimahunya, seperti perbuatan haram. Nanti nafsu akan subur dan sukar dilentur."
"Nafsu pernah direjam selama seribu tahun di neraka. Tetapi tidak pernah serik. Dia hanya takut pada Allah dan Ujian. Sebab itu jika dihadirkan ujian, nafsu akan jadi lemah. Maka bersyukurlah saat itu. Antara ujian adalah berpuasa. "
Akhir kata..marilah sama-sama jadikan amalan puasa kita lebih2 lagi dalam bulan Ramadhan yang mulia untuk mentarbiyah nafsu dan jiwa kita untuk menuju ke arah kebaikan. Memang nak ke arah kebaikan itu susah dan mengambil masa. Jangan putus asa, Kita nak jadi baik dan ke arah kebaikan bukan kerana manusia dan sesiapa..tetapi untuk diri kita sendiri dan ingatlah akhirnya kepada Allah jua kita kembali. Mudah-mudahan kita kembali kepada Allah dalam keadaan hati yang sejahtera - Qalbu Salim- Allahu Musta'an..

4 ulasan:

Lun berkata...

macam mana nak tau bila perlu berhenti makan.

Aqeedah Mumtazah berkata...

jawapannya : bila anda rasa anda perlu berhenti makan..

pengalaman saya sndr, saya suka makan byk2 dan terlalu byk..sampai perut mengah..nak bgn pon x larat..sepatutnya kita kena stop makan sebelum perut rasa mengah dan punggung rasa berat..

macam tuh la..

mu'minah berkata...

bagusnya entry ni. lagi2 buat seorang yang hobinya makan macam ana hehe. jazakillah atas tazkirah ni.

ana dah tak guna tau url blog lama. ni yang baru=)

rindu aqeedah<3

Aqeedah Mumtazah berkata...

To mu'minah : Terima kasih Amnani..hehe rindu Amnani juga ukhuwah fillah abadan abadaa